מהלך אקורדים נפוץ במוזיקת רוק ופופ

היום נסתכל על מהלך אקורדים נפוץ שנמצא בשימוש במאות (אם לא יותר) שירי רוק ופופ, נשמע דוגמאות, ונסביר בצורה זריזה מה זה מהלך אקורדים.

מה זה מהלך אקורדים?

מהלך אקורדים הוא רצף של אקורדים שמאורגנים בסדר מסויים ובחוקיות מסויימת.
לרוב האקורדים יהיו שייכים לאותו הסולם, אבל לעיתים קרובות גם נשאיל אקורדים מסולמות אחרים.
הרבה ממהלכי האקורדים חוזרים על עצמם, במיוחד ברוק ופופ ולהכיר וללמוד לזהות אותם עוזר מאד לפתח את השמיעה המוזיקלית.

דברו איתי במספרים

באופן כללי, כשאנחנו מדברים על אקורדים בהקשר של סולם, אנחנו נתייחס אליהם כאל "דרגות":
אנחנו מתייחסים לכל דרגה לפי המיקום שלה בסולם – האקורד שנבנה על הצליל הראשון בסולם יהיה הדרגה הראשונה, האקורד השני – הדרגה השנייה וכן הלאה.
למה אנחנו עושים את זה?
כשאנחנו מתייחסים לדרגות בסולם לפי המיקום שלהם ולא לפי השם של הצלילים, יותר קל לנו לעשות טרנספוזיציה, זאת אומרת, להעביר מהלך אקורדים או שיר שלם לסולם אחר, ואז במקום לקרוא למהלך C-Dm-Em-F, אנחנו פשוט קוראים לו 1-2-3-4 בסולם דו מז'ור (או I-II-III-IV בספרות רומיות, כפי שנהוג לכתוב את מספרי הדרגות).

מהלך 1-5-6-4 (I-V-VI-IV)

אחד ממהלכי האקורדים הנפוצים הוא I-V-VI-IV.
הנה רשימה ממש (אבל ממש) מצומצמת של שירים שמשתמשים בו:

Red Hot Chili Peppers – Under The Bridge
| D | A | Bm | G |

Green Day – When I Come Around
| F# | C# | D#m | B |

Bob Marley – No Woman No Cry
| C | G | Am | F |

U2 – With Or Without You
| D | A | Bm | G |

Alanis Morissette – Head Over Feet
| C | G | Am | F |

תרגיל שמיעה

למרות שכל אחד מהשירים כאן הוא בסולם אחר, המהלך והיחסים בין האקורדים נשארים קבועים: הדרגה הראשונה של הסולם, אחריה החמישית, אחריה השישית ובסוף הרביעית.
תקשיבו, או אם אתם מנגנים על כלי הרמוני כמו גיטרה או פסנתר, תנגנו את מהלכי האקורדים של כל אחד מהשירים כאן ותנסו לשמוע את הדמיון ביניהם.
אחרי כמה פעמים האוזן שלכם תפתח מודעות ליחסים שבין האקורדים והיכולת שלכם לזהות את המהלך I-V-VI-IV תשתפר.

אתם מכירים עוד שירים שמשתמשים במהלך I-V-VI-IV ? יש לכם שאלות? אשמח לשמוע מכם בתגובות!

אלעד רגב

היי, אני אלעד, מוזיקאי וגיטריסט, מורה פרטי לגיטרה ומעביר סדנאות בנושאים הקשורים לגיטרה ולתיאוריה של המוזיקה.
נהנה לכתוב, לקרוא ולדבר על מוזיקה בשלל תחומיה.