בשנות השבעים חברות התקליטים שלטו ביד רמה. היו להן הרבה כוח, השפעה וכמובן, כסף.
כל אומן חדש שצץ היה בדרך כלל מוחתם על חוזה הקלטות, כאשר המכונה המשומנת הייתה דואגת לו להכל, אפילו לנגנים במידת הצורך.
זה אולי נשמע לחלק כמו גן עדן, אבל לכל מטבע יש שני פנים – חברות התקליטים היו נוגסות בנתח לא קטן מרווחי האמנים לאורך זמן, והרבה פעמים הייתה להם המילה האחרונה לגבי הכיוון המוזיקלי של האלבום ואפילו עיצוב העטיפה, כאשר השיקול הוא כמובן מה ימכור יותר.
לאחר תקופה הסצנה התחילה להשתנות מכמה סיבות.
הבועה בסכנה
חברות התקליטים התחילו להוציא סכומים מנופחים ומוגזמים על האמנים ועל עצמם.
דוגמה טובה היא כמות הציוד הלא הגיונית שהייתה מובלת במשאיות להופעות של להקת ELP (אמרסון לייק אנד פאלמר).
באחת ההופעות הקלידן, קית' אמרסון, התחיל לדקור בסכין (!) את אורגן ההמונד שלו, ולהשחית אותו תוך כדי ההופעה. האקט הזה סימל בעיני רבים את הניתוק של תעשיית המוזיקה.
סימנים ראשונים של התפוצצות הבועה התחילו להופיע כשחברת תקליטים השקיעה ממון באמן שלא הניב לה בחזרה את כמות הכסף שצופתה ממנו. חברות התקליטים התחילו להכנס לחובות.
כמו כן, אמנים רבים לא אהבו את רמת השליטה האמנותית של חברת התקליטים שלהם, וברגע שצברו קצת הון, השקיעו אותו בהפקה עצמית.
שלום לעולם הטכנולוגיה!
אם בעבר היינו צריכים להשקיע המון כסף כדי לייצר תנאים של חברת תקליטים – אולפן הקלטות, חברת הפצה, קידום ופרסום, עיצוב עטיפה.. הרי היום כל הדברים האלו נמצאים ממש מתחת לקצות האצבעות שלנו, בזכות המחשב.
בהשקעה כספית די זניחה, אנחנו יכולים לקנות ציוד הקלטה לבית. בעזרת הרשתות החברתיות אנחנו יכולים לפרסם ולהפיץ את המוזיקה שלנו, ועוד.
דוגמא מעולה היא הרכב Tame Impala, שהתחיל בתור פרוייקט ביתי של המוזיקאי המוכשר קווין פארקר.
העניין הוא שעם כל האפשרויות האלו, מוזיקאים היום צריכים לדעת (או מאד רצוי שידעו) ולהתמצא בתחומים נוספים חוץ מהמוזיקה:
- עיבוד – איך לכתוב תפקידים מעניינים ולגרום לשיר שלכם לספר סיפור שירתק את המאזין
- הקלטה – איך להשתמש בסיקוונסר (Qubase, Ableton) ולהקליט איתו בערוצים
- הפקה ומיקס – איך לגרום לכל הערוצים, השכבות שהקלטנו, להשמע טוב ביחד
- שיווק והפצה – בעיני הרבה מוזיקאים (כולל אותי) התחום הכי מאתגר. להתייחס אל עצמך בתור מוצר, לשים את הספקות בצד, ולמכור את עצמך
הרשימה שהכנתי מונה מתארת באופן כללי וגס את התחומים, אבל אלו בגדול המיומנויות שלדעתי כל מוזיקאי צריך להתוודע אליהן.
כמובן שבהרבה מקרים אנחנו נעזרים באנשי מקצוע שיעזרו לנו, אם זה בתחום השיווק, ההפקה, או העיבוד, אבל זה יתרון עצום לחקור ולהעמיק את הידע בכל אחד מהם.
לדעת מה העבודה הכרוכה בכל אחד, מה המגבלות הטכניות, ועוד. בסופו של דבר, ידע זה כוח.
האם יש משהו שמוזיקאים היום צריכים לדעת וששכחתי לדבר עליו?
אשמח שתכתבו לי בתגובות!