מעגל הקווינטות – שישה דברים שאולי לא ידעתם עליו

מעגל הקווינטות הוא נושא שהרבה פעמים מעורר בלבלול בקרב מוזיקאים – מה המקור של אותו מעגל מסתורי? איך אפשר להיעזר בו כשאנחנו מלחינים שירים? איך הוא קשור למעגל הקוורטות?

מעגל הקווינטות פותח ע"י פיתגורס

כן, אותו פיתגורס של המשפט ההוא עם המשולשים ככל הנראה התעסק גם עם מעגלים.
למרות שאין תיעוד מדוייק, הרבה מקורות מרמזים שפיתגורס המציא את מעגל הקווינטות במאה השישית לפני הספירה. המעגל לא היה כמו שאנחנו מכירים אותו היום ולא הכיל את כל 12 הצלילים.
במאה ה- 17 מלחין אוקראיני שנקרא ניקולאי דילצקי הפך את מעגל הקווינטות למה שאנחנו מכירים היום והשתמש בו ככלי להלחנה.

למה יש במעגל הקווינטות 12 צלילים?

12 הצלילים שמאכלסים את המעגל הם בעצם 12 הצלילים שקיימים במוזיקה של העולם המערבי (במוזיקה מהמזרח לדוגמא ישנם גם רבעי טונים, וכתוצאה מזה עוד צלילים).
מאד מוזר לחשוב שכל המלחינים הדגולים, בזמן שכתבו את כל היצירות שאנחנו מכירים, השתמשו רק ב- 12 צלילים. בציטוט משעשע, באך אומר שפשוט צריכים לללחוץ על הצלילים הנכונים בזמן הנכון. נשמע פשוט, לא?

באך - טרול או סתם תמים?
באך – טרול או סתם תמים?

מה זאת קווינטה בכלל?

קווינטה הוא מרווח בן שלושה וחצי טונים שקיים בין שני צלילים. (בפסנתר – שבעה צעדים, קלידים שחורים ולבנים. בגיטרה – שבעה שריגים).
במעגל הקווינטות הצלילים מסודרים בכיוון השעון במרווחים של קווינטות. ומה קורה אם הולכים נגד כיוון השעון? מקבלים את המרווח המשלים של הקווינטה, שהוא הקוורטה.

מעגל הקוורטות

אם נלך עם מעגל הקווינטות נגד כיוון השעון, נקבל את מעגל הקוורטות. כן, מדובר באותו מעגל!
הקוורטה היא המרווח המשלים של הקווינטה, מה שאומר שאם נחבר קווינטה וקוורטה, נקבל אוקטבה, שזה המרווח בין שמונה צלילים (המרחק מדו לדו שמעליו לדוגמא).

למה כדאי להשתמש במעגל הקוורטות?

אם נסתכל לרגע על מהלך האקורדים הנפוץ ביותר בג'אז, II-V-I (הדרגה שנייה של הסולם שהולכת לחמישית ושנפתרת לראשונה), נראה שהמרווחים בין צלילי השורש של האקורדים הם קוורטות.
לדוגמא – | Dm7 G7 | Cmaj7 | : רה – סול – דו. אנחנו יכולים לקרוא את המעגל נגד כיוון השעון ולהפוך אותו למפה שמראה לנו את כל מהלכי ה- II-V-I (אתם מוזמנים לבדוק אותי אם אתם לא מאמינים).

מעגל הקווינטות

איך אפשר להשתמש במעגל הקווינטות להלחנה?

לפעמים כשנלחין שיר או יצירה מוזיקלית אחרת, נרצה לעבור לסולם אחר כדי להוסיף עניין. אחת הדרכים העיקריות לתת תחושת התפתחות מוזיקלית היא לעבור סולם.
כדי לעשות מעבר שהוא לא חד מדי, מומלץ לעבור לסולמות הקרובים לסולם שאנחנו נמצאים בו במעגל. לדוגמא, אם אנחנו בסולם דו מז'ור, המעבר לסול מז'ור (צעד אחד עם כיוון השעון) או לפה מז'ור (צעד אחד נגד כיוון השעון) ירגיש יותר חלק.
ככל שנעבור לסולמות רחוקים יותר במעגל, יהיה יותר מאתגר להרגיל את האוזן למעבר.

לסיכום

מי שרוצה הסבר בסיסי יותר מוזמן לצפות בסרטון שמראה איך אני בונה את המעגל, איך יודעים כמה סימני מפתח נמצאים בכל סולם, ועוד.
אשמח לשמוע מכם בתגובות על עוד שימושים וטיפים שאתם מכירים בנוגע למעגל הקווינטות, מקווה שנהנתם!

אלעד רגב

היי, אני אלעד, מוזיקאי וגיטריסט, מורה פרטי לגיטרה ומעביר סדנאות בנושאים הקשורים לגיטרה ולתיאוריה של המוזיקה.
נהנה לכתוב, לקרוא ולדבר על מוזיקה בשלל תחומיה.